onopgeefbaar verbonden – de download

Titelpagina Onopgeefbaar VerbondenBegin deze week heeft het zgn. Israëlberaad de brochure Onopgeefbaar Verbonden aangeboden aan het moderamen van de synode van de Protestantse Kerk. Hoe dat gebeurde kun je op deze video zien.

Het Israëlberaad is een groep van 10 theologen uit de Protestantse Kerk, die vinden dat de kerk met het oog op de staat Israël een verkeerde koers vaart. Men is o.a. sterk gekant tegen iedere vorm van samenwerking tussen de PKN en Sabeel. Saillant detail: twee van de tien beraadsleden, te weten ds. H. Poot en ds. G.H. Abma, hebben zeer nauwe banden met de pro-Israëlbeweging Christenen voor Israël. De eerste is er zelfs in dienst als “Israëldominee”. Bij de presentatie van Onopgeefbaar Verbonden hadden ze echter de pet van het Evangelisch Werkverband op. Hoe vooruitstrevend het EW voor de rest ook mag zijn binnen de Protestantse Kerk, op dit punt verkondigen zij een uiterst “orthodox” standpunt. Datzelfde geldt voor de inhoud van Onopgeefbaar Verbonden – met de aantekening dat het nog maar de vraag is hoe “recht in de leer” dit standpunt Bijbels gezien is…

Het mooiste is natuurlijk als kerkleden en anderen zich – naar goed protestants gebruik – zelf een oordeel kunnen vormen door de brochure te bestuderen. Helaas is het boekwerkje niet digitaal beschikbaar gesteld, maar moet het tegen betaling van maar liefst € 6,00 worden aangeschaft (€ 2,00 + € 4,00 verzendkosten voor 1 exemplaar). In deze tijd van snelle sociale media is dat eigenlijk een prehistorisch fenomeen. Jammer…

Om de moderne kerkmens en belangstellende tegemoet te komen heb ik besloten de brochure te digitaliseren en aan de wereldwijde internetgemeenschap beschikbaar te stellen. Dit ondanks het feit dat ik het met de inhoud ervan grotendeels zeer oneens ben. Het pamflet rammelt theologisch aan alle kanten en het is zelfs voor mij als opposant een teleurstelling dat het Israëlberaad na anderhalf jaar (!!!) bezinning enkel met dit magere resultaat op de proppen komt. Het had beter gekund!

Hier dan de door velen verhoopte PDF-file van Onopgeefbaar Verbonden. Ik ben zeer benieuwd wanneer het Israëlberaad het Palestijnse Kairosdocument gaat verspreiden…

Ik bezin mij nog op een nader commentaar op Onopgeefbaar Verbonden, maar eerst moeten de lezertjes zelf maar eens hun huiswerk doen. Al te moeilijk hoeft dat niet te zijn, want de opstellers konden wel werknemers van mijn buren zijn: de Leerdammer kaasfabriek – je weet  wel: die met die grote gaten….  🙂

Oh, als je wilt, teken dan even de Nederlandse Kairosverklaring. Goede Zaak!

Greetz, Jominee

Dit bericht werd geplaatst in Kerk & Israël en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op onopgeefbaar verbonden – de download

  1. Wim de Bruin zegt:

    @jominee
    ik dank je voor je inzage in dit document. de manier waarop is weliswaar wat ongezouten, maar niet op de man.
    Aan de andere kant, als je in discussie wilt, dan is een andere begintoon misschien wat diplomatieker. Maar goed, anoniem zeuren is nooit chiq, dus ik zou die niet meer plaatsen.

    • jominee zegt:

      Beste Wim,
      Dank voor je reactie. Ik geef toe dat het mijn stijl is om zaken een beetje confronterend te zeggen. Een goede diplomaat zal ik dan ook nooit worden, maar voor een goed en eerlijk gesprek ben ik altijd in! ;o)

  2. JJ Unger zegt:

    Beste Jominee,
    Ik wil eigenlijk slechts kort reageren op uw reactie aan : “Bezorgdgemeentelid” .
    Deze reageert m.i. uiterst fatsoenlijk op uw relaas. U reageert niettemin als door wespen gestoken.
    Anja M. is toch niet uw grote voorbeeld?

    Ik wens u inzicht & wijsheid toe.

    • jominee zegt:

      Beste Unger,
      Ik heb met mijn reactie aangegeven hoe hard de reactie bij mij aankwam. Hoe fatsoenlijk ook verwoord, het voelt als een ontkenning van de integriteit en echtheid van mijn geloof. Want, zo wordt gesteld, “De tekst kan haast niet zijn van iemand vervuld van Gods Geest.”
      Het zal je maar gezegd worden…
      Ja, het steekt mij inderdaad zeer.

  3. jominee zegt:

    Beste “Bezorgdgemeentelid” (zoals je jezelf in je [fake?] mailadres aanduidt),
    Bij jouw reactie krijg ik een heel dubbel gevoel. Want je uit je “bezorgdheid” in de vorm van een aantijging, namelijk dat ik hierboven o.a. op een minachtende manier heb geschreven. Graag hoor ik gewoon heel concreet wat er mankeert aan mijn houding en woordkeuzes. Dan kan ik er ook wat mee.

    Ik heb Efeze 4 gelezen, maar vraag me af welk deel je op mij van toepassing wilt laten zijn? Er staat zoveel in (zedeloze praktijken, vuile taal etc.) waar ik niet echt aan doe, zeg maar.
    Ik voel me kortom onder druk gezet en zwaar beticht (liefdeloosheid, los van de Geest) door je reactie. Het voelt als emotionele chantage, ook al heb je dat hopelijk niet zo bedoeld.

    Verder: je noemt jezelf “Bezorgdgemeentelid” – dan vraag ik me af: lid van mijn eigen gemeente? Zo ja, waarom kom je dan niet gewoon naar mij toe of mail je mij niet privé, in plaats van een anonieme reactie te geven?

    Mijn conclusie is dan: met jouw reactie verklaar je mij – onder het mom van bezorgdheid – “buiten de gemeente van Christus” (want niet vervuld van Gods Geest). Dat is nogal wat…

    Johan / Jominee

    P.S. Door deze reactie heb ik besloten mijn “toelatingsbeleid” verder aan te scherpen: anonieme reacties worden van nu af aan niet meer geplaatst.

  4. Ik ben heel bezorgd zegt:

    Oh oh, wat maak ik me toch zorgen over je. We moeten altijd oppassen met het elkaar toegooien van bijbelverzen, maar aub lees Efeze 4. Daar passen bovenstaande woordkeuzes en houding toch niet bij ? Ik proef oa minachting.
    De tekst kan haast niet zijn van iemand vervuld van Gods Geest. Er spreekt geen liefde uit….Denk er eens over na Johan, of het toch niet anders kan….

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.