Door de gebeurtenissen rond Gaza heb ik de afgelopen maanden niet de moed op kunnen brengen iets op mijn blog te plaatsen. Ik was te boos, te verontwaardigd, te verdrietig. Daardoor ontbrak de inspiratie om op zo’n manier iets bij te dragen dat het nog iets toevoegde aan wat andere al hadden geschreven of gezegd. Via mijn FB-pagina en mijn Twitter-account @Jominee heb ik zinvolle bijdragen van anderen doorgegeven. Daar heb ik het bij gelaten.
Daarnaast vind ik het zwaar vermoeiend worden om steeds maar weer de oude, afgezaagde, achterhaalde en bij tijd en wijle goddeloze argumenten van de idolate, christenzionistische Israëladepten te weerleggen. Voor mij is de tijd daar om het wijze woord uit Spreuken 26:4-5 toe te passen:
Antwoord een dwaas niet met dwaasheid,
word niet als hij.
Antwoord hem naar zijn dwaasheid,
hij moet niet denken dat hij wijs is.
Ik klop het stof van mijn voeten en ga verder: me niet langer laten meezuigen in het moeras van de verbeten Israël-Palestina discussies, maar op een blijmoedige en positieve manier aan de slag gaan voor en met Palestijnen en Israëli’s die zich oprecht inzetten voor een vreedzame, gezamenlijke toekomst.
De eerste stap op die weg is de Inspiratiedag van Vrienden van Sabeel volgende week zaterdag in de Janskerk in Utrecht. Vandaag vergaderen we als bestuur van de Vrienden van Sabeel en zetten de laatste puntjes op de i.
Benieuwd naar de Inspiratiedag? Bekijk het programma op de site van Vrienden van Sabeel!Greetz en tot volgende week!
Jominee
Hallo Jominee, ik zag deze column voorbij komen als reactie op Tineke Bennema’s speech op jullie inspiratiedag. Ik wilde eigenlijk vragen of jij in jouw gemeenten ook iets doet aan de Israelzondag? Het was vandaag de dag waarop de kerk haar verbondenheid met Israel herdenkt, ik vroeg me af hoe jij dat dan doet?
http://www.israel-palestina.info/actueel/2014/10/03/gewapende-speech-van-tineke-bennema-op-inspiratiedag-sabeel/
Groeten,
Bets
Hallo Bets,
De dienst die ik gisteren leidde, en waarin ook een huwelijk werd ingezegend, kun je hier downloaden en beluisteren:
http://stream123.kerkomroep.nl/pages/download.mp3?mp=10964&file=2014-10-05-09-23-032.mp3&sp=pzAKN%2BQyojiUesE5OPL%2Fjg%3D%3D
Ik heb op het stuk van Tjalling een korte reactie gegeven. Benieuwd of die geplaatst gaat worden…
Wie door de HEER bevrijd zijn, keren terug. Jubelend komen zij naar Sion, gekroond met eeuwige vreugde. Gejuich en vreugde trekken de stad binnen, gejammer en verdriet vluchten eruit weg. — Jesaja 35:10
Waar zal deze tekst toch over gaan !?
Over de oprichting van de republiek Israël met toestemming van de VN? ;o)
Wat in de discussie al wel enigszins benoemd is, wil ik hier graag alsnog expliciet herhalen: de staat Israel heeft in de beginjaren van Hamas deze organisatie actief ondersteund.
Ja, inderdaad, actief ondersteund.
Dat deed ze in het kader van verdeel en heers, namelijk als tegenwicht voor de PLO van Yassir Arafat. Dit is een gedocumenteerd feit.
Nooit is gebleken dat Hamas in de beginjaren er gematigdere opvattingen over Israël of het Joodse volk zou hebben gekoesterd dan nu in hun handvest is weergegeven. Al dat antisemitisme werd destijds door Israël kennelijk voor lief genomen.
Israëlische functionarissen hebben deze manier van de duivel bestrijden met Beelzebul al een domme zet genoemd en dat is het ook.
Dit is overigens niet iets wat speciaal Israël kan worden verweten. Amerika doet het ook en daar zijn meerdere voorbeelden van zoals IS bestrijden samen met Saoedi-Arabië, een land waar christenen worden opgepakt als ze in hun eigen huis bidden of waar een blogger duizend zweepslagen krijgt vanwege het verkondigen van afwijkende meningen. De andere landen in die “coalition of the willing” staan in veel gevallen ook niet zo best aangeschreven qua behandeling van minderheden en mensen met afwijkende meningen of godsdienst en dan heb ik het niet eens alleen over christenen.
Wat je zaait, zul je ook oogsten.
Meestal niet direct, maar wel vroeg of laat.
Maar dat is voor later zorg, zegt men meestal.
Shana Tova (Gelukkig nieuwjaar) en ik wens iedereen een gelukkig, zoet en gezegend 5775.
Johan, misschien is het goed voor jou om je eens te verdiepen in wat anti-semitisme is. Er is een mooi boekje van Van Praag over anti-zionisme en antisemitisme. Niet elk antizionisme is ook antisemitisme maar vaak wordt antisemitisme verstopt onder antzionisme, het is goed om daar altijd alert op te zijn. Het opkomen voor de Pal, voor Hamas gebeurt dan niet uit zorg voor de Pal. maar uit antisemitistische gevoelens. Deze zomer hebben we dat weer heel duidelijk gezien in Europa en Nederland. Een aanslag op de synagoge in Belgie op volkomen onschuldige burgers. Geweldadige demonstraties. Aanvallen op Joden in ons land. Wonderlijk, het geweld van Israel wordt veroordeeld en met evenveel gemak gebruikt men het zelf. Antisemitisme is niets anders dan Jodenhaat. Hamas wil dat de Joodse staat en de Joden verdwijnen, dat is pure antisemitisme.
Je ziet het ook, er waren demonstraties tegen Israel (niet voor de Pal.) maar waar zijn de demonstraties van diezelfde mensen tegen Assad, tegen Isis? Waarom gaan men dan niet de straat op. Snap je wat ik bedoel?
Er is een groot verschil tussen de kerken van de wereldraad van kerken en de PKN. In onze hoofdartikelen(1!) belijden we de onopgeefbare verbondenheid met Israel. Dat doen de meeste Pal. christenen en kerken niet. De PKN is daarin redelijk uniek en daar mogen we heel dankbaar voor zijn. Daarom is het ook heel moeilijk om ons werkelijk verbonden te voelen met Pal. chr. die de vervangingstheologie nog steeds aanhangen. Natuurlijk zijn er verschillen met mormonen en Jehova’s maar zijn die principieel anders dan deze?
Je schrijft dat als Hamas een raket schiet dat een terroristische aanslag is. De erkent daarmee dat Hamas net als Isis een terroristische beweging is. De handelswijze van Israel is daarom gelijk aan die van de VS en de arabische landen. Waarom steunde Egypte en Saoedi Arabie deze zomer Israel. Waarom denk je dat ze Israel hun gang lieten gaan? Hamas heeft de keuze: of we bouwen Gaza op en maken er een prachtig land van, er is niemand die hen een strobreed in de weg legt. Als ze geen wapens hebben zal Israel nooit grenzen toesluiten. Ze kunnen er ook voor kiezen in de weg van geweld, onrecht en aanslagen door te gaan. Ze maken het voor Israel en voor zichzelf dan niet gemakkelijk.
Ik herken me totaal niet in het beeld dat jij schets van de rabbijn. Ik zou zeggen: kom en zie. Je bent bevooroordeeld. Ik hoop niet dat je zo naar alle Joden kijkt. Het anders behandelen van Joden dan andere mensen, in het bijzonder het je vijandig opstellen ten opzichte van Joden op grond van vooroordelen, noemt men antisemitisme.
Nico,
Zeker bestaat er antisemitisme dat verhuld wordt als antizionisme. Dat betekent echter niet dat antizionisme per definitie antisemitisch is, laat staan dat kritiek op de politiek van de staat Israël per definitie antisemitisch zou zijn. Het zal je verbazen, maar er bestaat zelfs een vorm van zionisme waar ik mee sympathiseer: dat van Martin Buber en Judah Magnes, die pleitten voor een bi-nationale staat in Israël/Palestina.
Er zijn takken van Hamas die terreurdaden plegen, maar de meeste leden van Hamas zijn vredelievende burgers die zich inzetten voor maatschappelijke doelen (scholing, onderwijs, zorg, jeugdwerk). Dat wij vinden dat ze om die eerste groep heel Hamas de rug zouden moeten toekeren, doet daar niets aan af.
De PKN is in de wereldkerk een minieme minderheid – het getuigt van nogal wat arrogantie om dan te beweren dat alle kerkgenootschappen die een andere (in onze ogen afgedane) visie op het jodendom en de plaats van het volk Israël hebben dan wij, af te schrijven. Dan ben je eigenlijk weer terug in het 19de eeuwse zendingsdenken, alleen nu op het vlak van Kerk-en-Israël. Bovendien kun je niet verwachten dat wanneer wij in onze moderne Kerk-en-Israël opvattingen zelfs weigeren onderscheid tussen land, staat en volk te maken, de Palestijnse christenen – die zeer veel te lijden hebben van die staat – dat opeens wel gaan doen. Dan vind jij dus dat zij wel moeten doen, wat jij pertinent weigert met het aanhangen van de verlegenheidsdefinitie “zoals zij zichzelf verstaan”. Bizar.
Paulus, je weet wel, die van Romeinen 8-11, zegt zelf dat het christenzijn berust op maar één “ding”: Christus, en die gekruisigd. Daarin rust onze wereldwijde zuster- en broederschap, gebaseerd op geloof, hoop en liefde. Dat jij het persoonlijk moeilijk vindt om die band met je Palestijnse broeders en zusters te ervaren, doet daar niets aan af.
Hoe kan Gaza ooit een volwaardig land worden als het geen wapens mag hebben, trouwens? Het wordt dan hooguit een bantoestan van Israël. Het is al veel gevraagd van hen om tevreden te zijn met het stukje grond van de Gazastrook, gezien het feit dat velen van hen 1 of twee keer van huis en haard zijn verjaagd uit gebieden die nu Israël zijn of door Israël worden bestuurd. Van alle begrip die jij voor het Joodse lijden hebt, kun je blijkbaar nog geen 10 procent opbrengen voor de Palestijnen en hun lijden. Jouw bewering dat Israël nooit grenzen zal toesluiten als de Gazanen geen wapens hebben, waag ik ten zeerste te betwijfelen.
Jij komt telkens terug op Hamas – ik wil je laten zien dat er in Gaza heel wat meer is en gebeurt dan Hamas; en dat Israël er helaas geen been in ziet om de gewone burgers volop mee te laten lijden onder hun acties tegen de militaire tak van Hamas. Zo kweek je zelf de terroristen van morgen en plant je zelf het zaad voor de volgende vernietigende aanval op het getto van Gaza.
Tot slot jouw beschuldiging dat ik bevooroordeeld zou zijn tegenover één rabbijn in combinatie met het zinnetje: “Ik hoop niet dat je zo naar alle Joden kijkt”. Dat heet dus “framing” – zeker als je daarna de combi “vooroordelen tegen Joden” en antisemitisme neerpent.
Hoe bont wil je het maken, broeder? Als je me een antisemiet vindt, schrijf dat dan rechtuit in plaats van dit soort insinuaties in te tikken.
Maar goed, je moet maar denken dat jouw oordeel dat de Gazanen alle door Israël over hen uitgestorte ellende aan zichzelf te danken hebben, evenzo geldt voor de IP-ban die je nu van mij krijgt.
(en ja: ik hád je gewaarschuwd)
;o)
Johan, ook al is Isis een latere uitvinding dan Hamas, daarom kan het nog wel een broertje of zusje zijn… Ze hebben beiden dezelfde doelstelling, het is dezelfde geest, ze stammen af van dezelfde vader. Hamas is geen verzetsgroep maar volgens hun eigen woorden erop uit alle Joden te doden. Alle Joden Johan. En die club steun jij, die club neem jij het voor op. Je verdraait de feiten zelfs zo dat je Israel de schuld geeft van het bestaan van Hamas. Het is weer het oude liedje. Wat Israel ook doet, hoe nobel en vredevol, jij legt het altijd negatief uit. Waarschuwen ze van tevoren zodat burgers kunnen vluchten, is het niet goed. Proberen ze de bewapening van Hamas te voorkomen, is het niet goed. Geven ze land terug voor vrede, is het weer niet goed. Staan ze de tempelberg af, stelt niets voor. Zie je het patroon Johan. En dan is het niet raar dat mensen op een gegeven moment zeggen, dit ruikt naar anti-semitisme.
Hoe komt Gaza aan de wapens en het beton en de technologie? Is die uit de lucht komen vallen? Hoeveel doden deze zomer zijn er door Hamas gepleegd?
Je zegt Israel-Gaza mag je geen oorlog noemen. Hoe moet ik het dan noemen. Wat is het dan als dagelijks raketten geschoten worden op onschuldige burgers? Er is een levensgroot verschil tussen Israel en Hamas. Israel wil zo weinig mogelijk burgerslachtoffers, Hamas zoveel mogelijk. Israel geeft om zijn mensen, hamas niet, behalve om zichzelf.
Verder, ik heb er geen enkele moeite mee de Pal. te zien zoals ze zichzelf zien. Ik ben blij dat jij nu ook Israel ziet zoals het zichzelf ziet. En tja de pal. komen niet in de kerkorde voor, Israel wel. Dat is het grote verschil. En met de pal. chr. zijn we verbonden zoals we met de mormonen en de Jehova’s ook verbonden zijn, toch?
Ik was niet bij de bijeenkomsten die jij noemde. Maar vind je ook niet dat hij een punt heeft. Hij is jood en wordt vals beschuldigd door de voortdurende eenzijdige berichtgeving van Sabeel. Logisch dat hij daar boos om wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij het bonter maakte dan jij hierboven. De etiketten die jij plakt op mensen die er anders over denken zijn toch echt onder de maat.
Mag ik je nog wijzen op de woorden van Jezus in de Bergrede? Over de andere wang? Misschien moet jij die hem toekeren…. Wie weet, worden jullie het dan nog een keer eens.
Nico,
Het enige wat ik doe is jouw rozengeur en manenschijn-verhaal over de staat Israël nuanceren. Er zit een andere kant aan die voor de meeste Palestijnen reëler is dan jouw lofzang op Israëls adeldom.
Jij kiest voor een benadering van Hamas waarbij je je verder niet in hun vragen en visie hoeft te verdiepen: je schrijft ze gewoon af als als satanskinderen. Ik vind dat te simpel. Achter het ronkende antizionisme en afkeurenswaardige antisemitisme van de Hamas-ideologen gaan gerechtvaardigde grieven van veel Gazaanse en andere Palestijnen schuil. Die poets jij zonder er verder aandacht aan te willen schenken van tafel en flapt er dan simpelweg uit dat wie daar wel aandacht voor heeft “riekt naar anti-semitisme”.
Dezelfde simpele framing gebruik je voor jouw “zoek de verschillen-plaatje” tussen Israël en Hamas. Als een raket vanuit Gaza wordt afgeschoten op burgerdoelen is dat naar mijn mening een terroristische aanslag. Als jij het een oorlog wilt noemen, dan zou gewapend verzet legitiem zijn – al is het bewust beschieten van burgerdoelen dan in de meeste gevallen wel een oorlogsmisdaad. Andersom geldt dat dan natuurlijk ook.
Een oorlog is iets dat tussen twee mogendheden of staten plaatsvindt. 1. De Gazastrook is geen erkende staat; 2. zelfs Palestina is geen erkende staat; 3. het Hamas-bestuur van Gaza is niet erkend, zelfs niet door de meeste Palestijnen; 4. Hamas heeft geen staand leger, met marine, luchtmacht etc.; 5. het luchtruim van Gaza is onder Israëlische controle (ook in “vredestijd”); 6. hetzelfde geldt voor de territoriale wateren, de water- en stroomvoorziening en het bevolkingsregister (!); 7. Israël behoudt zich het recht voor te allen tijde Gaza binnen te gaan als het dat nodig acht; 8. Israël heeft volledige controle over alle goederen en personen die legaal Gaza in of uit gaan (de grensovergang Rafa met Egypte is 90% van de tijd gesloten).
Wat er heeft plaatsgevonden is qualitate qua geen oorlog, maar een grootscheepse aanval op een getto. Bij een oorlog hebben burgers in principe de kans het strijdtoneel te ontvluchten – Gazanen hebben die mogelijkheid niet in hun getto van 10 bij 35 km waar 1,8 miljoen mensen wonen.
Dat het in deze omstandigheden oerstom is van Hamas en aanverwante clubjes om Israël te provoceren, is zo klaar als een klontje. Waarom ze het dan toch doen? Waarom komen mensen in een getto in opstand?
Nico, dat jij de Palestijnse christenen op één lijn stelt met Mormonen en Jehova’s Getuigen vind ik min en denigrerend. De meeste Palestijnse christenen zijn lidmaat van kerkgenootschappen die eeuwen ouder zijn dan het onze, of van Protestantse kerken waarmee de PKN oecumenische betrekkingen onderhoudt. Met Mormonen en Jehova’s Getuigen onderhoudt de PKN zulke betrekkingen niet, voor zover ik begrijp omdat hun visie op Bijbel en Christus buiten die van de oecumene valt.
Onze rabbijn gaat niet in gesprek, hij poneert alleen zijn mening – en wie het niet met hem eens is, krijgt de wind van voren. Probeer het maar eens in het leerhuis en breng een tegenovergestelde visie naar voren. Hij zal pas inbinden wanneer jij toegeeft.
Ik plak etiketten op mensen die het Evangelie geweld aan doen – wie dat echter niet doet maar er wel een andere mening op nahoudt dan ik, krijgt van mij alle ruimte. Kijk maar eens hoeveel ruimte jij hier van mij krijgt!
Tot slot: als je nog één keer met een zwimzwamaantijging in de trant van “dit riekt naar antisemitisme” aankomt, krijg je een IP-ban. Want met dat soort beschuldigingen bagatelliseer je duisternis van het echte antisemitisme en het lijden van zijn slachtoffers.
Beste Jominee, het gaat me niet om de Islam maar om Hamas dat een broertje of zusje is van Isis en dezelfde doelstellingen heeft. Dat staat zwart op wit en kun je niet ontkennen. Waarom protesteer je wel als Israel daar wat tegen doet en niet als Nl daar wat tegen doet? Dat riekt naar selectieve verontwaardiging, en dat riekt weer naar iets anders… Ook al is het een document uit de jaren 80, de doelstelling is niet veranderd. De Gazastrook wordt natuurlijk helemaal niet hermetisch afgesloten, dat weet je zelf ook wel. Dat bleek wel uit de recente oorlog. Duizenden raketten, kilometerslange tunnels van ingevoerd beton. Allerlei leidingen en verbindingen. In Gaza is alles te koop. De Hamas leiding leeft er in luxe. Heb je wel eens foto’s gezien van Gaza en de villa’s van de Hamasleiding? Als ik al die raketten zie denk ik: waren ze maar beter afgesloten. Gaza heeft het geld en de mogelijkheden om er een prachtige samenleving op te bouwen, beton voor scholen, huizen, ziekenhuizen wordt gebruikt voor tunnels. Israel laat van alles door! Bovendien grenst Gaza voor een deel aan Egypte, maar daar hoor ik je niet over…
Het terugtrekken van Israel uit Gaza is heel pijnlijk geweest voor de mensen die er al decennia woonden. Het was eigendom van de mensen. De terugtrekking is puur geweest om te laten zien, het gaat ons niet om land maar om vrede. 6000 Joden trokken zich terug! Jammer genoeg heeft men de vrede niet willen aanvaarden. Er zou geen probleem zijn als gaza geen raketten schoot. Dorpen/bedrijven/kassen/huizen alles moesten ze achterlaten. Het is te vergelijken met wat sommige Pal. overkomt die hun bezit moeten verlaten. Dat is ook pijnlijk.
De Hamas is bovendien illegaal aan de macht gekomen. Ze hadden weliswaar de landelijke verkiezing in Gaza gewonnen maar dat is net zoiets als dat het cda de verkiezing in Friesland wint en zegt: wij zijn nu hier de baas en hebben niets meer met Den Haag te maken. Ze verdrijven alle Fatah en gematigde moslims. De Int. gemeenschap had hiertegen moeten optreden en de democratische rechten van de Pal. moeten vorderen maar dat is natuurlijk niet gebeurd. Wat wel gebeurd: de Palestijnen krijgen per hoofd het meeste geld van alle vluchtelingen op aarde van de VN. Helaas is er geen toezicht op de gelden en worden er wapens mee gekocht.
Als Israel Judea en Samaria had geannexeerd dan had heel de wereld over hen gevallen wat dat was in strijd met de afspraken. Besef je wel hoe nobel het was dat Israel de tempelberg heeft weggegeven. Die was ingenomen maar omwille van de vrede en het respect voor de Islam heeft men dat niet gedaan. Moet je eens kijken wat de Islam doet met oudheidkundige dingen of oude beelden. Die worden allemaal vernietigd.
Verder wil ik je van harte uitnodigen op ons Leerhuis voor pastores in de provincie Zuid Holland, te houden in Rotterdam Alexander. Samen gaan we in gesprek olv een rabbijn over teksten uit ot en nt. Ik denk dat het heel leerzaam voor je kan zijn en dat dat gesprek een verrijking voor je zal betekenen. Er is wel een voorwaarde: respect voor elkaar, ook als mensen anders denken.
Er is geen Palestinaweek (dat maak jij er weer van) maar blijkbaar een week over de vrede tussen Israel en de Pal. Ach, dat is weer makkelijk scoren. De WRVK staat niet bekend om hun evenwichtigheid. Bovendien zijn er nog teveel kerken die hangen in de oude vervangingstheologie. Zij begrijpen niet dat we verbonden zijn met Israel zoals Paulus dat stelt. In bepaalde kerken leeft het antisemitisme nog heel sterk. Gelukkig heeft de PKN daar afstand van genomen. Als je echt actueel wil zijn moeten we een isis week houden of Al Sahaab week, of Oekraine week.
Wat versta je trouwens onder Palestina? Dat is een heel moeilijk woord. Is dat ook Gaza? Of bedoel je Palestina als gehele gebied inclusief Israel? Of bedoel je de Pal. buiten Israel? De opstellers van de Kerkorde waren heel duidelijk: Israel moet je lezen zoals Israel zichzelf verstaat. Als volk, land en staat. Ik vind dat nog steeds een heel mooi uitgangspunt.
Hoi Nico,
Blijkbaar heb je de site van de Wereldraad van Kerken niet echt gelezen. Over de “Week for Peace in Palestine and Israel” staat daar:
“The Palestine Israel Ecumenical Forum (PIEF) of the World Council of Churches invites member churches, faith-based communities, and civil society organizations around the world to join together in 2014 for a week of advocacy and action in support of an end to the illegal occupation of Palestine and a just peace for all in Palestine and Israel.” Gezien je hele verhaal hierboven, zou jij dat toch een “Palestinaweek” moeten noemen, maar wie weet ben je het toch roerend eens met de WCC en PIEF…
Nu even over jouw framing van Hamas als “broertje of zusje van ISIS” en dat Israël dus in feite “onze” strijd voert in Gaza. Die redenering is een constructie achteraf: Israël is al veel langer bezig de bevolking van Gaza klein te houden dan dat IS bestaat – dat gebeurde zelfs al decennia vóór de terugtrekking van Israël uit Gaza in 2005. Zelfs al vóór de Eerste Intifada in 1987 waarin Hamas werd opgericht.
Ook wat de afsluiting betreft verwar je oorzaak en gevolg: de tunnels werden pas massaal gegraven nadat die afsluiting een feit was. Het zijn dus eerder tunnels om te ontsnappen aan de militaire, maar vooral economische wurggreep van de belegeraar. Pas bij de laatste Israëlische aanval op Gaza van deze zomer, spraken Israëlische woordvoerders opeens over de “terreurtunnels”, bij de slachtpartijen van 2008-2009 en 2012 hoorde je geen woord over “terreurtunnels” van Israëlische zijde. Ook aan Egyptische zijde is Gaza veelal volledig afgesloten: een gevolg van het Israëlisch-Egyptische vredesverdrag – in het kader daarvan heeft Egypte zelfs tientallen meters diepe damwanden in de grond geheid als “tunnelbarrière”.
Voor de duidelijkheid: Gaza schiet geen raketten af, het zijn militante groeperingen die dat doen. De meeste burgers hebben daar niets mee te maken.
Het is inderdaad zo dat Hamas op illegale wijze de macht in Gaza heeft gegrepen, nadat de Israël en de internationale gemeenschap hadden geweigerd de democratisch gekozen Palestijnse regeringscoalitie van Hamas en Fatah/PLO te erkennen of te steunen. Deze coalitie en het daaraan verbonden overheidsapparaat werden zelfs door Israël en het Westen geboycot. Dat daardoor de corruptie onder Palestijnse bestuurders alleen maar is toegenomen, kan dus ook hen deels worden aangerekend.
Het “weggeven” van de tempelberg was een eenzijdige beslissing van de Israëlische generaal Mosje Dayan, die vervolgens niet meer kon worden teruggedraaid. Of je dat geschenk aan de “noblesse van de staat Israël” kunt toeschrijven is dus maar de vraag…
Wat het leerhuis in Rotterdam betreft: pas wanneer de betreffende rabbijn zijn beschuldiging dat het Palestijnse Kairosdocument een antisemitisch stuk is, terugneemt en zich verontschuldigt voor zijn onbeschofte, verstorende optreden op een PKN/Sabeel-bijeenkomst in Nuenen, ben ik van zins te overwegen of ik onder zijn gehoor wil zitten. Vergeleken met zijn woorden toen, zijn mijn opmerkingen over christenzionisten poeslief en uitermate vriendelijk. Dus aan de voorwaarde “respect voor elkaar” wordt mijns inziens door deze rabbijn zelf niet bepaald voldaan.
Als je Israël wilt lezen “zoals het zichzelf verstaat”, zou ik je willen vragen voor Palestijnen dezelfde benadering te kiezen. Dat lijkt mij dan een evenwichtig standpunt. Daarbij blijft voor mij onverlet dat het natuurlijk een draak van een definitie is: klinkt mooi, maar het is in de praktijk natuurlijk volslagen onwerkbaar, omdat er dan net zoveel Israëls zijn als er joden zijn – of misschien nog wel meer; want je weet dat over rabbijnen wordt gezegd “twee rabbijnen – drie meningen”. ;o) Bij dominees is het waarschijnlijk niet veel anders…
Er zijn trouwens heel wat Joden die bij dat zelfverstaan de staat bewust buiten beschouwing laten.
Dus Hamas is geen terreurbeweging? Sabeel kan dat vinden, de internationale gemeenschap denkt daar gelukkig anders over. Ik citeer even voor je uit de grondwet van Hamas: Art. 6: “De Islamitische verzetsbeweging is een specifiek Palestijnse beweging die trouw is aan Allah, die de islam als een levenswijze aanneemt en die zich inspant om het vaandel van Allah over iedere centimeter van Palestina te hijsen. […] De Isl. verzetsbeweging is een van de schakels in de ketting van de jihad tegen de zionistische invasie. De beweging is gekoppeld aan de Moslim broeders. […] De tijd van het oordeel zal niet aanbreken totdat de moslims de Joden zullen bevechten en hen zullen doden: bij gevolg waarvan de Joden zich achter rotsen en bomen zullen verstoppen.
Zoals je ziet precies hetzelfde als Isis en andere terroristische bewegingen. Waarom denk je dat Egypte en Saoedie Arabie Israel aanspoorden door te gaan met de Gaza oorlog? Omdat ze er niets van moeten hebben. Ze weten hoe gevaarlijk deze zijn en hoopten dat Israel hen kon uitschakelen. In Egypte is de MB verjaagd omdat het geen democratie, geen vrijheid, geen vrede bracht maar onderdrukking en geweld. Hamas doodt ook teveel van de Gazanen. Je hoeft geen zionist te zijn om dat te zien en te veroordelen. Hamas is niet tegen Israel, tegen de staat Israel, of tegen de politiek van Israel. Dat zou allemaal nog wel gaan. Maar ze is tegen Joden. Tegen mensen omdat ze in de Eeuwige geloven. Daar heeft Israel mee te dealen, maar ook Egypte, Irak, Syrie, de Koerden. Door de komst van Isis ontstaat er gelukkig internationaal begrip voor de positie van Israel. Israel heeft geen enkele moeite met Palestijnen, wel met geweldadige Palestijnen en dat lijkt me logisch, zoals jij en ik (neem ik maar even aan) moeite hebben met IS. Of ligt dat soms ook aan Israel zoals onlangs een hoge ambtenaar in ons land beweerde????
Leuk dat je in de classisacta wat hebt laten optekenen maar zoals je waarschijnlijk wel weet is dat niet geldig. Jij als predikant hebt ingestemd met de kerkorde en zal je daaraan moeten houden, tenzij de kerkorde zegt dat je over een bepaald punt verschillend mag denken. Wat je natuurlijk altijd kunt doen is een gravamen indienen. Overigens gaat het helemaal niet over rechts of links. Ik kom juist veel predikanten tegen uit het midden van de kerk die zich verbonden weten met Israel. Denk aan alle leerhuizen, het werk van classicale en prov. werkgroepen Kerk en Israel. Daarin zie je niet allermeest de rechterflank in terug. Ik ben dankbaar voor een kerk die antisemitisme veroordeelt, die de vervangingstheologie als ketterij afwijst. Die spreekt van Israelzondag en niet van palestijnenzondag. Natuurlijk is er niets mis mee dat jij je zo druk maakt over een kleine bevolkingsgroep en dat je al je energie steekt om hen te helpen, dat je geld inzamelt om hen een betere toekomst te geven (als ze er tenminste geen wapens van kopen of tunnels van graven zoals tot nu toe),, maar je moet niet Israel de schuld geven. Israel heeft de internationale opdeling aanvaard. Israel is geen oorlog begonnen. Als je het objectief bekijkt dan zou je zelfs kunnen zeggen dat de opstelling van Israel christelijker is dan de meeste ‘christelijke’ landen. Welk land waarschuwt eerst voordat het bombardeert? Deden wij dat in 1945 bij de kernbommen boven Japan? Was dat een precisiebombardement om zoveel mogelijk burgersslachtoffers te voorkomen?
Laat Sabeel de Gazastrook ingaan en daar alle energie in steken. Laat ze daar mensen gaan helpen, daar is de nood hoog. Of past dat niet in het plaatje van Israelbashen?
Beste Nico,
Ik stel vast dat Hamas van een heel andere orde is dan IS. Het handvest dat jij citeert is uit de jaren 80 van de vorige eeuw en je leest erin dat Hamas zich allereerst als verzetsbeweging ziet. Dat dat maar een klein (!) onderdeel van de hele Hamas-organisatie vormt, is je blijkbaar niet bekend. In een situatie van oorlog spreek je niet al te genuanceerd over je tegenstander, net zoals Israël dat ook niet doet. Daarmee praat ik noch de terreurdaden van Hamas, noch het ongebreidelde geweld van Israël goed. Als je het over Hamas hebt, en dan naar IS wijst en roept “zie je wel”, heb je van de islam weinig kaas gegeten. Heel veel aanhangers van Hamas zullen hetzelfde over IS zeggen als een Koerdische man vanavond op het Journaal: “Dit is geen islam.”
Als Israël geen moeite had met geweldloze Palestijnen, dan had het Judea en Samaria al in 1967 kunnen annexeren, zoals het dat met Oost-Jeruzalem deed; en zo de Palestijnen als gewone Israëlische burgers kunnen nemen in de Israëlische maatschappij. Maar zelfs de Palestijnen van Oost-Jeruzalem zijn niet als zodanig geaccepteerd, maar dragen nog steeds een aparte Oost-Jeruzalemse identiteitskaart bij zich, waardoor ze niet dezelfde rechten hebben als in Israël zelf woonachtige Palestijnen (en die hebben zelfs weer een “minder burgerschap” dan hun Joodse staatsgenoten).
Wat de kerkorde betreft: omdat de Kerkorde zelf verzuimt om “het volk Israël” nader te definiëren, kan ieder kerklid er zijn eigen invulling aan geven. Juist daartegen was mijn bezwaar in de classis gericht. Nu de Kerkorde bewust zo vaag blijft, geef ook ik er mijn eigen invulling aan. Tegelijk lijkt ieder te vergeten dat dat art. I.7 over de onopgeefbare verbondenheid nog meer zegt: “Als Christus-belijdende gemeenschap zoekt zij [de PKN] het gesprek met Israël inzake het verstaan van de Heilige Schrift, in het bijzonder betreffende de komst van het Koninkrijk van God.”
Dat onderdeel zie ik bij onze PKN niet of nauwelijks. Als het al plaatsvindt, krijgt het de vorm van eenrichtingsverkeer, waarbij zonder enig eigen geluid beleefd wordt geluisterd naar wat er van joodse zijde wordt verteld. Op zeer kleine schaal vindt het gesprek wel plaats, maar enkel in de veilige afscherming van groepjes die elkaar onderling al jaren kennen. De Kerk in haar volle breedte is en wordt daar nauwelijks in betrokken.
Het “zich verbonden weten met Israël” komt ook bij veel predikanten niet veel verder dan een adolescente bewondering voor creatieve rabbijnse bijbeluitleg en wat gekoketteer met joodse riten en rituelen. Ik zal niet ontkennen dat dat verdieping en verbreding kan geven in de dagelijkse omgang met de Schriften, maar van een echt gesprek kun je daarbij nauwelijks spreken – eerder van bijkans kritiekloze bewondering van bekeerlingen.
Bij de Israëlische belegering van de Gazastrook spreken over “oorlog”, doet de waarheid geweld aan. De Gazastrook, ter grootte van een 10 kilometer brede strook tussen Zandvoort en Katwijk, met 1,8 miljoen inwoners, is een rondom afgesloten gebied dat door Israël als schietschijf is gebruikt. Naar alle definities van het woord een getto. Blijkbaar ben je als inwoner die in verzet komt in het ene getto een held en in het andere een terrorist… Zo zou je het ook kunnen bekijken.
Maakt het een pestkop aardiger als hij van tevoren aankondigt waar hij zijn slachtoffer de volgende mep gaat geven? Je zou het ook als een vorm van psychische mishandeling kunnen zien… 1 minuut vooraf waarschuwen is nogal weinig als je in die tijd je slapende kinderen uit bed moet halen en minimaal 200 meter van je huis weg moet zien te komen.
De toegang tot de Gazastrook is mij trouwens door het Israëlische leger geweigerd – en ik had nog wel zo netjes alle formulieren ingevuld. :o(
Nog even over Israëlzondag: de week van 21 t/m 27 september (deze week dus) is door de Wereldraad van Kerken (waar ook onze PKN deel van uitmaakt) uitgeroepen tot (jaarlijkse) “Week voor vrede in Palestina en Israël“. Dus onze kerk kent geen Palestina-zondag, maar zelfs een hele Palestina-week! Dat dat niet aan de grote klok wordt gehangen is veelzeggend en getuigt niet bepaald van de “evenwichtigheid” waarmee velen in onze kring het Israëlisch-Palestijnse conflict zeggen te willen benaderen.
Hoi Johan, zullen we eens een paar Gazanen mee laten praten?
Gazans Speak Out: Hamas War Crimes
by Mudar Zahran • September 19, 2014 at 5:00 am
“If Hamas does not like you for any reason all they have to do now is say you are a Mossad agent and kill you.” — A., a Fatah member in Gaza.
“Hamas wanted us butchered so it could win the media war against Israel showing our dead children on TV and then get money from Qatar.” — T., former Hamas Ministry officer.
“They would fire rockets and then run away quickly, leaving us to face Israeli bombs for what they did.” — D., Gazan journalist.
“Hamas imposed a curfew: anyone walking out in the street was shot. That way people had to stay in their homes, even if they were about to get bombed. Hamas held the whole Gazan population as a human shield.” — K., graduate student
“The Israeli army allows supplies to come in and Hamas steals them. It seems even the Israelis care for us more than Hamas.” — E., first-aid volunteer.
“We are under Hamas occupation, and if you ask most of us, we would rather be under Israeli occupation… We miss the days when we were able to work inside Israel and make good money. We miss the security and calm Israel provided when it was here.” — S., graduate of an American university, former Hamas sympathizer.
Gerbrig,
De militante tak en de leiding van Hamas zijn inderdaad geen lieverdjes. De Hamas-bezetting van Gaza is mogelijk gemaakt door de eenzijdige Israëlische beslissing zijn militairen en burgers uit Gaza terug te trekken in 2005 en daarna in 2007 de Gazastrook hermetisch van de buitenwereld af te sluiten. Geen mens ter wereld zou met de Gazanen willen ruilen. Want wie wil er nou in zo’n getto wonen?
de kwestie van kip en ei
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. Tenzij je duidt op het feit dat de Israëlische politiek in de jaren ’80 als gedoogpartner de geboorte van Hamas heeft mogelijk gemaakt in het kader van “verdeel en heers” (als tegenwicht tegen de PLO).
En als je het echt serieus een kip en ei-dilemma vindt, betekent dat dat je mijn visie als reële mogelijkheid ziet.
Jominee, de meesten van de Israel-getrouwen, zoals jij ons altijd spottend noemt, beschouwen de Palestijnen helemaal niet als behorend tot “de horde van de antichrist”. Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar voor mijn gevoel schiet je door nu.
In een reactie op een van je andere blogs heb je mensen verweten niet inhoudlijk op punten in te gaan. Ik heb daar toen gezegd, en dat herhaal ik hierbij, dat je dat zo langzamerhand niet meer van hen kunt verwachten, daar jij in al die jaren zelf ook geen millimeter bent opgeschoven in je denken en al helemaal niet in je uiten.
Ik sluit me voor de rest bij Nico van den Houten aan: sjana tova oemetuka !
Bets,
Net zoals er Vrienden van Sabeel in soorten en maten zijn, zo zijn er ook christenzionisten in soorten en maten. De meeste Nederlandse christenzionisten gaan niet zo ver als veel van hun Amerikaanse confraters, daar heb je gelijk in. Wat liever, wat fatsoenlijker en minder chiliastisch in hun manier van uiten (al wil je niet weten wat er in de blaadjes van Christenen voor Israël regelmatig aan vitriool over Sabeel wordt uitgestort). Toch is het te makkelijk om de anti-terroristische strijd tegen IS gelijk te schakelen met de strijd van Israël tegen Hamas, of zelfs met de Israëlische politiek van achterstelling en onderdrukking van Palestijnen.
In mijn uitingen ben ik wel degelijk veranderd: ik ben minder omzichtig en meer recht voor z’n raap geworden. Leuk vind ik dat niet, ik vind het zelfs eng, maar als vriendelijk vragen niet helpt, moet je soms je stem verheffen. Ook christenzionisten moeten soms gewoon opgevoed worden. ;o)
Wat dat betreft, moet ik zeggen dat ik met de tijd meer en meer waardering krijg voor onze joods-christelijke pastor Ben Kok! Ha! Nog even en ik loop net als hij met een vlag om m’n nek… een Palestijnse dan welteverstaan. :o)
Beste Jominee,
Ik kan begrijpen dat je stil was deze zomer. Het valt niet mee in deze tijd aan de kant van de Palestijnen te staan. Het is ook niet leuk te ontdekken dat de pro-Palestijnse demonstraties veelal antisemitisch van toon zijn en zo uit de hand lopen dat justitie eraan te pas moet komen. Om jou te citeren: met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Duidelijk is wel geworden wat de tactiek van Hamas cs is. Nederland overweegt net als VS, Frankrijk en Engeland mee te doen in de strijd tegen IS. Het is precies hetzelfde als Israel deze zomer deed. Zich beschermen tegen geweld en aanvallen. Het kwaad bestrijden om erger te voorkomen. Of gaat Sabeel nu ook oproepen tot boycot van NL en de VS en zovele andere landen? Israel heeft te maken met terreur (dat is niet nieuw, denk maar aan de aanslag in 1972). De internationale gemeenschap breekt zich het hoofd hoe dit te stoppen. IS, Hezbollah, Hamas zijn terroristische organisaties die met geweld dood, verderf en angst zaaien. Deze zomer zagen we dat zo gauw Hamas stopt, Israel ook stopt. Hopelijk kan de Gazastrook opgebouwd worden en ontwapend. Daar ligt een taak voor de internationale gemeenschap. Anders is er over twee jaar weer een oorlog.
Als ik jouw stukje lees dan ben ik altijd weer blij dat we zwart op wit in de kerk hebben vastgelegd dat we verbonden zijn met Israel, onopgeefbaar. Ook ben ik blij dat onze kerk al tientallen jarenlang Israelzondag viert. Ik wens je een goed en zoet nieuw jaar en een fijne Israelzondag.
Beste Nico,
Het valt meestal niet mee aan de kant van hen te staan tegen wie de wolven in het bos aan het huilen zijn. Dat was 70 jaar geleden zo, en dat is nu zo. De regering van Israël zou graag zien dat hun strijd tegen Hamas en hun onderdrukking van de Palestijnen geframed wordt in het kader van de “war on terrorism”. Ik zie dat, net als Sabeel, heel anders. Het gaat niet om een strijd tegen de jihadistische islam. Het is veel te simpel om het in dit kader te plaatsen. De Israëlische onderdrukking en achterstelling van Palestijnen stamt al van ver voor vandaag en zelfs van ver voor 1972.
Wat die onopgeefbare verbondenheid betreft: ik heb bij de vaststelling en bespreking van de kerkorde voorafgaand aan de vorming van de PKN al in de classisacta laten vastleggen dat ik bezwaar heb tegen de ongedefinieerde onopgeefbare verbondenheid met “het volk Israël” in art. I.7. Het is een compromistekst waarin de synode om de rechtervleugel binnen boord te houden geen onderscheid tussen volk, land en staat Israël heeft durven maken. Met alle achteraf gediscussieer van dien.
Op Israëlzondag besteed ik daarom per definitie ook aandacht aan de positie van het Palestijnse volk – of noem ik noch Israël noch de Palestijnen. Kwestie van evenwichtig voorgaan. ;o)
“Evenwichtig voorgaan” …….neemt de plaats in van de bijbelse waarheden. Sommigen denken G’d aan te (kunnen) passen aan de mens i.p.v. andersom…de Leerdamse ‘kudde” komt grondig tekort!
Beste Unger,
Dat laatste kun je pas terecht beweren als je eens bij mij onder het Woord komt. Tot die tijd moet je je hoeden een dergelijk getuigenis te geven. ;o)
Nou Johan, hier is hij dan: Een christenzionist, althans: op de manier waarop ik dat ben, weet dat Israel het uitverkoren volk van God was en altijd blijft, niet omdat Israel nooit iets verkeerd kan doen, maar omdat God niet verandert. Om dezelfde reden weet ik ook dat het land Kanaan, later Palestina genoemd, door God aan Israel beloofd is en dat die belofte nog steeds geldt.
Een christenzionist ziet dan ook in de terugkeer van de Joden van over de hele wereld de vervulling van die Bijbelse beloften, na een lange periode die eerder doet denken aan de straf op de zonde van het volk.
Een christenzionist voelt zich niet in de eerste plaats geroepen om zich te bemoeien met de politiek van israel, net zomin als wij ons geroepen voelen om ons te bemoeien met de politiek van welk ander land ook. Binnen Israel zijn genoeg kritische mensen die daarmee bezig zijn, laten wij ons maar met ons eigen land bezig houden, daar is genoeg te doen!
En als het gaat om de vijandelijkheden tussen israel en Gaza, ik neem toch aan dat ook jij weet dat je daar heel verschillend over kunt denken, afhankelijk van welke bronnen gelooft. de pro-Israelische of de pro-Palestijnse. Want daar zit vaak nogal wat verschil tussen. Ratna Pelle schrijft in haar blog hele interessante en goed onderbouwde feiten die alles in een heel ander licht zetten dan wat bijv. Sabeel suggereert.
Maar zelfs als je daar verschillende keuzes in maakt kun je nog altijd het vertrouwen hebben dat de ander er niet op uit is om haar roeping te verloochenen en onbarmhartigheid te preken, maar dat die ander ook gaat voor gerechtigheid en barmhartigheid, maar die op grond van die andere informatie natuurlijk op een andere manier probeert te bereiken. En als je het mij vraagt hebben de Palestijnen meer te lijden van hun eigen leiders dan van Israel, en helpen we hen dus niet door geld enz. naar Gaza te brengen en zo Hamas te versterken.
Maar misschien moeten we constateren dat christenzionisen wat te weinig oog hebben voor het lijden van Palestijnen, en dan jullie wat te weinig oog hebben voor het lijden van Israel. En dan kunnen we elkaar goed aanvullen. Maar dan moet je niet beginnen elkaar neer te sabelen, maar juist elkaar ontmoeten.
Hart. groeten, Gerbrig
Nou ja zeg, als ik dit zo lees dan zou het zomaar kunnen zijn dat Johan zichzelf ook herkent als christenzionist…
Een antwoord zal vandaag vermoedelijk niet snel komen. Veel theologen zitten in de Nieuwe Kerk…
Best Paul,
Inderdaad: als het gaat om erkenning van het recht van Joden zich in het Heilige Land te vestigen, kun je ook mij een zionist noemen – daarbij kan ik ook Bijbelse argumenten wel accepteren. Voor mij is het de vraag of de stichting van een Joodse staat een legitiem voortvloeisel is van dat “Bijbelse recht”.
Ik weiger de republiek Israël één op één te vereenzelvigen met de vervulling van Gods beloften aan zijn verbondsvolk, zoals die in de Bijbel staan. Dat is eigenlijk alles. Tegelijk erken ik ten volle het bestaansrecht van Israël, evenals dat van Libanon, Nederland of Brazilië.
Ik vind het alleen niet kunnen dat het Israëlisch-Palestijnse conflict door christenzionisten zomaar pats boem in het kader van de apocalyptische, Bijbelse eindstrijd wordt geplaatst; en dat zo de Palestijnen impliciet en soms zelfs expliciet onder de hordes van de antichrist worden geschaard. Dat vind ik een staaltje theologie van de meest onbenullige soort, hoewel ik dat volgens sommigen hier niet mag zeggen.
Eerlijk gezegd, lieve Johan, herken ik mij totaal niet in de beschrijving die jij hier van christenzionisten geeft.
Dan ben ik nieuwsgierig naar jouw eigen omschrijving…
“Zeg tot hen: zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here HERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, huis Israëls?”
Dit gold en geldt voor Israel, maar toch voor zeker voor de afgod-aanbiddende islam-aanhangers die-hoe dan ook- van G’ds volk af willen…..
Hij zal ze wegvagen!
Beste Unger,
Ik snap niet dat je het zo leest. Zie je het nu zelf echt niet? Waar staat iets over wegvagen, en waar staat dat dat Gods verlangen/wens/wil zou zijn? Zijn wens en verlangen is dat ze zich zullen bekeren! Het is een dringende oproep aan het huis Israël en via hen aan heel de wereld om zich tot Hem te bekeren.
Ons streven en spreken zal dus op die bekering gericht moeten zijn en niet op het wegvagen waar jij over begint!
Ja, jawel, je gebruikt je woorden wel neerbuigend en spreekt daarmee een oordeel uit over mensen. Kijk hoe je hier bijvoorbeeld Gerbrig van van alles en nog wat beschuldigt, ik vraag me af hoe de classis waar jij onder valt dit oordelen richting een collega zou vinden.
Ik zou zeggen: schrijf ze eens een brief! ;o)
Interessante test-case.
hoi Johan, mijn laatste reactie op jouw reactie is verdwenen, misschien heb ik iets verkeerd gedaan. Maar ik mag je vertellen dat ik mij totaal niet herken in jouw beschrijving van een christenzionist. Misschien moet je je eens wat beter laten informeren wat die term eigenlijk inhoudt.
Hoi Gerbrig,
Ik zie ‘m gewoon staan (pas kortgeleden goedgekeurd, misschien keek je via een andere dan je eigen pc).
Ik zou zeggen: ga je gang en informeer me.
Ik heb enkel neergeschreven wat ik in de praktijk zie gebeuren: dat christenzionisten het accepteren van (de politiek van) de staat Israël direct of indirect als een sine qua non voor het christelijk geloof poneren. Nergens in heel de Bijbel staat dat je (de politiek van) een bepaalde staat of regering moet goedkeuren om volgeling van Jezus te kunnen worden/zijn. Nog erger wordt het als (sommige?) christenzionisten het door de staat gepleegde onrecht gaan goedpraten aan de hand van Bijbelse profetieën – dan wordt Bijbelse gerechtigheid omgekeerd in z’n tegendeel en God tot mede-auteur van het onrecht gemaakt. Veel erger kun je het – christelijk gezien – niet maken, lijkt mij.
Maar goed: ook jouw definitie van de term “christenzionist” wil ik graag horen. Ik zet me schrap… ;o)
Hoi Johan, ik ben het wel met je eens hoor Johan, ook ik word heel erg moe van telkens weer dezelfde discussie, en ook ik zoek mijn inspiratie elders (zij het niet bij Sabeel) en wil mijn kruit niet langer verschieten aan mensen die toch niet luisteren en niet open staan voor argumenten.
Maar als predikant heb ik toch wel het idee dat je een beetje moet opletten wat je schrijft en niet alles maar kunt roepen. Als je de ander gaat beschrijven als ‘idolate christenzionistische Israeladepten’ dan ga je toch een grens over die ik persoonlijk niet zou overschrijden. Dan haal je ook het ambt van predikant naar beneden en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Hartelijke groeten, Gerbrig
Beste Gerbrig,
Dat ben ik dus – wat had je ook anders verwacht – volkomen met je oneens. De aanbidding van staat, volk en land van Israël, waarbij de messiaanse oproep tot barmhartigheid aan de kant wordt gezet (Mat. 23:23), is goddeloos. Als ik dat niet zou benoemen, zou ik juist mijn roeping als predikant verzaken.
En dat was ik nou net niet van plan! ;o)
Maar daar had ik het dus niet over. Want ook dit ben ik 100% met je eens! En voor alle duidelijkheid: ‘christenzionist’ zie ik niet als scheldwoord maar als Bijbelse opdracht, nauw verbonden met die barmhartigheid waar je het over hebt.
Maar het gaat mij om de toon die je aanslaat die een predikant echt onwaardig is. Ik zou het echt nooit in mijn hoofd halen om mensen met wie ik het toevallig niet eens ben zo neerbuigend te beschrijven. Dan verlaag je je wel tot een heel bedenkelijk niveau
Lieve Gerbrig,
Wat ik bedenkelijk vind, is dat veel christenzionisten (ook ik gebruik het niet als scheldwoord, maar als een feitelijke beschrijving) de abjecte politiek van de Israëlische regering, die duizenden onschuldige Palestijnen het leven heeft gekost, goedpraten met Bijbelse argumenten over Gods liefde voor het volk Israël. Het is niet barmhartig om onderdrukkers domweg hun gang te laten gaan, en zelfs aan te moedigen, omdat God hen liefheeft. Juist omdat God ook hen liefheeft, zou je ze tot bekering moeten leiden, in plaats van ze op deze manier hun eigen ondergang te laten voorbereiden. Zoals het staat in Ezechiël 33:11
“Zeg tot hen: zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here HERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, huis Israëls?”
En dat, beste Gerbrig, is ook jouw roeping, die jij, naar mijn volle overtuiging, ernstig verzaakt tegenover Gods eigen volk.
Boker Tov Johan,
Ik snap de vermoeidheid want wat er in de wereld deze zomer allemaal voorbijkomt [inclusief het Midden Oosten] is nu niet bepaald energiegevend.
Maar ik vind dat je nogal “uit de bocht vliegt” in de kwalificatie die je geeft aan de mensen die het niet met je eens zijn. “idolate, christenzionistische Israëladepten, dwaas” etc.
Ik zou zeggen spoel je mond…. [desnoods met een goed glas wijn…].
Is het ook niet zo dat in een -goede discussie- reacties elkaar oproepen?
Hoe dan ook… ik wens je een gezond en energiek nieuw -kerkelijk- jaar toe.
Paul
Beste Paul,
Dank voor je goede wensen. Ik ben inderdaad van plan de profetische kant van mijn roeping als Dienaar des Woords dit seizoen het volle pond te geven! De kerntaak van de kerk is het onderscheiden van goed en kwaad – als we dat al gaan verdoezelen, hoeven we aan de rest niet eens meer te beginnen. Toch?
Ik heb het niet over mensen die het niet met me eens zijn – daar zitten uitermate vrome gelovigen bij. Ik heb het over degenen die Israël zo belangrijk vinden, dat ze er God en zijn geboden en Christus en zijn genade voor aan de kant zetten. Ik voel me daarin gesteund door Jezus’ woorden in Mat. 23:23. Zeer heilzaam!
Ik citeer:
“Daarnaast vind ik het zwaar vermoeiend worden om steeds maar weer de oude, afgezaagde, achterhaalde en bij tijd en wijle goddeloze argumenten van de idolate, christenzionistische Israëladepten te weerleggen”.
Ga je schamen, dominee Johan van den Berg!
Ach Bets, dat was ik nou net niet van plan. ;o)
Wie de staat Israël als ijkpunt voor “correct christen-zijn” neemt, spant het paard achter de Bijbelse wagen en richt een nieuw gouden kalf op. Als dat niet goddeloos is, weet ik het ook niet meer.
Jominee, je bent 24/7 predikant en je kunt niet alles zeggen. Je kunt best zeggen wat je van dingen vindt, maar gelovigen idolate, christenzionistische Israeladepten noemen, kan mijns inziens niet. Al eerder sprak je tegen collega-predikanten in termen als theologische onbenullen en we hebben het hier ook al eens gehad over het feit dat jouw terminologie in een afstudeerscriptie is gebruikt toen je andersdenkenden “christenzionistjes” had genoemd (de tweet met “zo, voor vanmiddag weer genoeg (christen)zionistjes gebashed”). Als drager van een bepaald ambt zul je hier toch rekening mee dienen te houden, lijkt me.
Een goede zondag morgen!
Beste Bets,
Laat dat nou alleen de mening zijn van diegenen die het pertinent niet met mij eens zijn!
Bovendien hang ik een andere ambtsopvatting aan, die wat minder braaf en burgerlijk is. Als predikant lijkt het mij gewenst om een gelovige belastingontduiker een ‘belastingontduiker’ te noemen, en een gelovige collega die theologische onzin uitkraamt een ‘theologische onbenul’. Ik verklaar hen daarmee niet voor ongelovig, maar spreek hen integendeel als gelovigen aan op de punten waarop ze hun Heer verloochenen of hun werk niet goed doen. In veel gevallen zal ik dat vriendelijk en tactvol doen, maar soms moeten er bij bepaalde mensen flinke borden voor hun kop gekraakt worden.
En wat die tweet betreft: daar was geen woord van gelogen! En dat lijkt me toch de voornaamste eis die je aan een predikant mag stellen. ;o)
Dus mr. van den berg moet zich schamen?Waarvoor? Laat mij u eens een vraag stellen: Waarom schaamt u zich (hoewel u zich hiervan niet bewust schijnt te zijn) voor de Waarheid, Jezus Christus? Waarom schaamt u zich voor de apostel Paulus? Dit lijken misschien dwaze vragen, maar die zullen door mij beantwoord worden zodra ik een reactie van u krijg.
Shabbat Shalom Johan !
Groot gelijk Johan. Ik hoop je zaterdag weer eens te zien en te spreken.