nes ammim 50 jaar – een moedige jubileumviering

Nes Ammim logoGisteren werd in ons land het 50-jarig bestaan van Nes Ammim gevierd. Eerder dit jaar gebeurde dat al in Nes Ammim zelf. De viering hier was groots opgezet en er waren honderden mensen afgereisd naar Amersfoort om het feest mee te maken, waaronder ikzelf.

Ik was niet helemaal op tijd en ik moest vanwege een familiedag al om 15.00 uur weer vertrekken, maar wat ik van de dag heb meegemaakt, heeft een zeer positieve indruk op mij gemaakt. Ik vond het moedig dat de organisatie Noha Khatib en Ayelet Roth als hoofdspreeksters had uitgenodigd. Beide dames, de een een Palestijnse (Arabische) Israëli en de ander een Joodse Israëli, vertelden over hun inzet om in Israël een vruchtbare dialoog tussen Joden en Arabieren (Palestijnen) op gang te brengen en in stand te houden.

Noha KhatibAls eerste spreekster kwam Noha Khatib het podium op. Een moedig besluit van de organisatie: geen christen of joodse, wat bij Nes Ammim als oorspronkelijke ontmoetingsplek voor joden en christenen wellicht verwacht zou kunnen worden, maar een Palestijnse moslima die als eerste het woord krijgt om haar verhaal te vertellen. Een verhaal over de structurele achterstelling door officiële instanties waaronder Palestijnse Israëli’s te lijden hebben. In het geval van Noha Khatib gaat dit verhaal vooral over het onderwijs dat in Israël bijna volledig gesegregeerd is: er zijn nauwelijks scholen die principieel gemengd zijn. Af en toe gaan Palestijnse kinderen naar Joodse scholen en (bijna) nooit gaan Joodse kinderen naar Palestijnse scholen. Bovendien ontvangen Arabische scholen van de overheid maar een fractie van de financiële steun die Joodse scholen ontvangen. Dat Arabische scholen veel slechter scoren dan Joodse, ligt vooral aan het feit dat ze door de overheid systematisch worden achtergesteld.

Dat was de reden dat Noha Khatib zich in 1997 enthousiast aanmeldde toen ze hoorde van het plan om een gemengde Joods-Arabische school te starten: de Hand in Hand School. Ze had geen onderwijservaring, maar werd in 2004 de eerste directeur van de Hand in Hand School in Kfar Kara. Een deel van haar persoonlijke verhaal is hier te lezen.
Bijzonder was het wat Noha in Amersfoort vertelde over haar ervaringen in Noord-Ierland. Daar was ze een aantal jaren geleden te gast bij rooms-katholieken en protestanten die zich hadden ingezet voor vrede en verzoening. Het was een confronterend bezoek dat haar indringend aan het denken zette over de situatie tussen Joden en Arabieren in Israël en het Israëlisch-Palestijnse conflict. Dat laatstgenoemde conflict bleek niet het enige te zijn dat ooit als ‘onoplosbaar’ werd gekwalificeerd. En toch was er in Ierland een oplossing gekomen.

Na de lunchpauze, waarin ik de lunch zelf ben misgelopen vanwege de verschillende gesprekken met vrienden en bekenden die ik tegenkwam, heb ik de workshop met Noha Khatib gevolgd. Haar verhaal bevestigde opnieuw dat Arabische Israëli’s individueel en collectief systematisch worden achtergesteld bij de Joodse bevolking. Zij sprak onomwonden van ‘segregatie’ – een samenleving waar je, zeker als Jood, je leven lang in Israël kunt wonen zonder echt contact te hoeven hebben met Arabische Israëli’s, die toch ruim 20% van de bevolking vormen. Noha stelde daarbij dat een enquête heeft uitgewezen dat 67% van de Joodse jongeren niet in een (flat)gebouw willen wonen waar een Arabisch gezin woont.

Ik vroeg haar wat dan haar antwoord zou zijn op mensen die stellen dat Arabische Israëli’s in Israël toch gewoon gelijke democratische rechten hebben, en zelfs eigen partijen in de Knesset, en dat er zelfs Arabische christenen uit Nazareth in militaire dienst gaan. Haar antwoord was dat dat laatste zeker incidenteel gebeurde, maar dat dat haar verhaal op geen enkele manier ontkrachtte. “You must ask yourself, why these small stories are made so big in the media. Why are they so special?” Inderdaad: waarom wordt er van zulke zaken – die toch doodnormaal zouden moeten zijn – zo’n groot verhaal gemaakt? Welk doel dienen dit soort publicaties…

Toen we als workshop één stelling voor de plenaire slotbijeenkomst moesten maken, kozen we unaniem voor een uitspraak c.q. wijze les die Noha van een ‘wise woman’ had meegekregen: “Als je rond de tafel zit om met elkaar te praten, kijk dan wie er niet is – juist dat is degene met wie je in gesprek moet gaan als je vijandschap en onbegrip wilt overwinnen.”

Ik denk dat Nes Ammim met zijn inzet voor dialoog en trialoog die uitspraak op een integere manier in praktijk heeft leren brengen. Van Noha Khatib is te leren hoe je dat kunt doen zonder je ogen te sluiten voor bestaand onrecht.

Greetz, Jominee

Van rozenkassen tot dialoogP.S. De jubileumbundel Van rozenkassen tot dialoog bevat ook een bijdrage van Noha Khatib, waarin meer van haar persoonlijke geschiedenis te lezen is. Na al een paar artikelen te hebben gelezen, lijkt me de bundel zeer aan te bevelen. Lees bijvoorbeeld het verhaal van de christelijke Palestijn Elias Jabbour en zijn House of Hope.

Dit bericht werd geplaatst in Kerk & Israël, Palestina & Israël en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op nes ammim 50 jaar – een moedige jubileumviering

  1. Unger zegt:

    Ook al was je te laat en heb je de lunch gemist, heb je toch wel de 20 euro inschrijfgeld betaald hoop ik he ?

  2. Louisa zegt:

    Terug uit Israël.
    Gevraagd (in Joods/Christelijke/Islamkringen)of men wel eens had gehoord van jou en die website van jou.
    Nee.
    Uitgelegd.Vooral het feit dat jij je gelijk wenst te halen door middel van leeslijstjes en Bijbelteksten.
    Resultaat was een storm van hilariteit..
    Ga vooral zo door.
    Succes.

  3. jominee zegt:

    Dit is op Jominee aan de Linge herblogden reageerde:

    Deze blogpost lijkt me ook heel geschikt voor “jominee aan de linge”. Van harte aanbevolen dus!
    Goede groet, Jominee

  4. Louisa zegt:

    Er is voor een oprecht Christen werk aan de winkel, Jo/Dominee. Vooral zo als een Dominee zoals jij die blijk geeft van het feit dat hij Geeft Om Mensen, van welke afkomst dan ook, niet waar ?
    Overal ter wereld worden Christenen beschimpt, uitgesloten en buitengesloten en daarna vervolgd, Opgehangen, Verbrand en dat doet mij aan een bepaalde periode denken aan de Algemene Geschiedenis der Mensheid . Doet je dit ergens aan denken, Dominee ?
    Maar weet je wat mij nu opvalt, Dominee ? Dat dit gegeven nog niet de minste opwindig te weeg brengt bij jou en consorten….!
    Waarvan Acte ! Excuse me for the capitals.Ik ben tenslotte slechts een achterbuurtwoman uit London, jewish…
    En nu maar hopen dat De Dominee Aan de Linge ook nog een beetje erbarmen heeft met Christenen en vooral ook met de mensen van welke afkomst dan ook die door die volslagen idiote Islamisten worden afgeslacht in Kenia ! In that mall, weet je wel ?

    Wish jou veel wijsheid en kijk en beetje verder dat je Christelijke neus lang is.
    Heb inmiddels contact met PKN…ach wat een burocratie…..

    Shalom !

    • jominee zegt:

      Deze weblog gaat over de Kerk en het Heilige Land. Punt.
      De conclusies over mijn mening over zaken waarover ik hier niets schrijf, zijn voor jouw rekening. Kom eens een dienst van Kerk aan de Linge bijwonen, en hoor dan hoe we bidden voor onze zusters en broeders die leven onder vervolging. Hoeveel concrete steun er in stilte aan hen wordt gegeven, hangen we liever niet aan de grote klok…

      Waarom zou je contact willen opnemen met de Protestantse Kerk? Als het over mij is, verheugt me dat zeer! Dan ben ik blijkbaar toch niet zo nietszeggend en onbetekenend als je steeds beweert… ;o)

  5. Louisa zegt:

    En met PKN bedoel ik Protestantse Kerk Nederland en niet Palestina Komitee Nederland…
    Wat deze twee fenomenen met elkaar gemeen hebben is in ieder geval de initalen en de simpelheid.
    Groet, Salute, Greetings en Het Beste.
    O ja, dominee, kun je een lijstje maken van typjes die bij jou regageren ?>
    Nee, dat kun je niet weigeren, als je leeslijstjes plaatst kun je ook heel openhartig publiceren wie nu eigenlijk jouw vriendjes zijn, niet waar ?

    Tja…
    Kisses from Louisa

    • jominee zegt:

      Ik maak geen lijstjes van mensen voor anderen. Jij zou als geen ander moeten weten hoe dat soort lijstjes misbruikt kunnen worden…
      Een leeslijst is van een andere orde – het boek over 50 jaar Nes Ammim mag er van mij trouwens ook bij!

  6. Louisa zegt:

    Nou, mijn hartelijke dank voor je aanmatigende, belerende lulkoekpraatjes.
    [verdere reactie gewist: off-topic en beledigend tegenover mij en derden; jominee]

  7. Louisa zegt:

    Wat ik zo vermoeiend vind aan deze website is dat er geen lijn in zit met betrekking tot tijdsbepaling.
    Misschien moet deze dominee eens een goede figuur inhuren die er een betere website van maakt.Maar dat kost uiteraard een paar zilverlingen….
    Het is nu een brei waarin alleen ingewijden hun weg weten te vinden.En de tijdslijn is volkomen zoek. Misschien expres, dominee ? En voor de rest lijkt jouw website op die van Meulenbelt…
    En o ja… Nou, een dienst bijwonen bij jullie is voor mij als fundamentalistische atheîste echt diverse bruggen te ver hoor….
    Voor mijn is de kerk een crypto-terroristische organisatie die mensen onder de duim houdt, sociale controle uitvoert en ons bepaald niet ( om het even bij bruggen te houden ) over de brug helpt.

    • jominee zegt:

      Hoi Louisa,
      Ik snap je opmerking over de tijdsbepaling/tijdslijn niet helemaal. Het loop allemaal volgens mij netjes op volgorde. Ik plaats niet telkens met gelijke tussenpozen stukjes hier, maar gewoon zoals het mij uitkomt. Daar word ik inderdaad niet voor betaald, haha!

      En als ik dingen alleen voor ingewijden zou willen delen, dan maakte ik wel ergens een besloten internetforum aan. Dat je mijn blog gelijkstelt aan dat van Anja Meulenbelt, vind ik een hele eer. Haar stukken zijn doorwrocht en goed gedocumenteerd: http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/

      Dat de kerk een “crypto-terroristische organisatie” zou zijn, is nou nog nooit in mijn gedachten opgekomen. De brandstapels hebben we onderhand al een paar eeuwen geleden afgeschaft (mijn protestantse club was daar trouwens vooral het slachtoffer van, al hebben we er geloof ik ook zelf helaas een paar aangestoken).
      En over het “onder de duim houden” gesproken: hier een paar regeltjes van dichter Huub Oosterhuis die in onze kerken soms gezongen worden, en die duidelijk maken dat de “vrijheid” die onze maatschappij biedt, heel wat anders is dan de echte vrijheid die wij in de kerk via Jezus van Nazareth krijgen aangereikt:

      Als vrijheid was
      wat vrijheid lijkt,
      wij waren de mensen niet
      die wij nu angstig zijn.

  8. Louisa zegt:

    [reactie gewist: off-topic]

  9. Louisa zegt:

    Jo, Dominee, nog even nagedacht:
    Je neemt mij in de maling, zoals dominees betaamt.
    Je kunt mij niet wijsmaken dat je meent wat je zegt, zeker niet na wat je zegt over Meulenbelt.
    Shame on you, Johan.je bent gewoon eentje uit de Jodenhaatclub, bedekt met een lagje Palestijnenlove.
    Tot never seen.

    Louisa

    • jominee zegt:

      Beste Louisa,
      Jammer dat je zo’n negatieve conclusie trekt. Je hebt bij voorbaat besloten mij/mijn verhaal niet te willen geloven. Dat je dat met onheuse aantijgingen moet onderstrepen, zegt voor mij genoeg. Het brengt mij tot de conclusie dat ik jouw “Tot never seen” ga bevestigen met een permanente IP-ban conform de huisregels (zie onder “About“).

Geef een reactie

