boeken en bijeenkomsten

De Vrienden van Sabeel in Nederland en Kairos Palestina Nederland publiceren heel binnenkort een brochure met de titel De muur is afgebroken. Het Israëlisch-Palestijns conflict in het licht van christelijk geloof en internationaal recht. Schrijver van de brochure is dr. Henri Veldhuis, predikant in Culemborg (PKN). Valt je trouwens iets op aan de omslagfoto?

Veldhuis’ insteek doet mij sterk denken aan de Israël-Palestina nota die de Protestantse Kerk in 2008 heeft uitgebracht. Die IP-nota stelt, m.i. terecht, dat het kerkelijk spreken en denken over het Israëlisch-Palestijnse conflict zich zowel op de bijbel als op het internationaal recht dient te baseren, geheel in lijn met Micha 6:8.

Op zaterdag 27 oktober wordt de brochure gepresenteerd tijdens een mini-symposium in de Amersfoortse Bergkerk. Uitgebreide informatie hierover en over de manier waarop je je hiervoor kunt aanmelden, zijn te vinden op de website van Henri Veldhuis.

Vijf dagen later, op 1 november, wordt in de Thomaskerk in Amsterdam-Zuid een andere bundel gepresenteerd, met de titel Meervoudig verbonden. Nieuwe perspectieven op vragen rond kerk, Israël en Palestijnen. De bundel wil manieren bieden om de polarisatie in het kerkelijk debat over Israël en Palestina te overstijgen. Hij wordt uitgegeven door Boekencentrum en staat onder redactie van dr. Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk, en dr. Klaas Spronk, docent aan de Protestantse Theologische Universiteit. Ook ondergetekende mocht er een artikel in schrijven: “Horen, zien en tasten. De Protestantse Kerk en de Palestijnse christenen”.
Of het ‘overstijgen van de tegenstellingen in het debat’ is gelukt, mag je als lezer zelf gaan beoordelen.

Het Goede Leven meldt dat je je voor de presentatie van Meervoudig Verbonden kunt aanmelden via de website van het Protestants Centrum voor Toerusting en Educatie. Ik kon daar helaas geen vermelding van dit evenement vinden… Meld even als het jou wel lukt!

–> onderhand is een directe link beschikbaar: HIER.

Natuurlijk hoop ik je bij beide events te ontmoeten!

Greetz, Jominee

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Kerk & Israël, Palestina & Israël en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op boeken en bijeenkomsten

  1. Bas Urgert zegt:

    Staat dat werkelijk te lezen in Micha 6:8, dat de kerk zich naast de Bijbel moet baseren op het internationaal recht??? Welke vertaling heb jij dan?

    • jominee zegt:

      Beste Bas,
      Naar mijn mening staat dat daar inderdaad te lezen: recht doen. En recht doen heeft te maken met het wegen van onrecht dat mensen wordt aangedaan, en vervolgens bezien hoe dat onrecht kan worden rechtgezet. En dat alles gezien in het bijbelse licht van de Goddelijke gerechtigheid.

      In de Bijbel kun je ook niets lezen over fietsen, toch kun je er richtlijnen uit afleiden hoe je je als (christelijke) fietser in het verkeer te gedragen hebt. Of heeft naar jouw mening je geloof niets te maken met je gedrag in het verkeer?

  2. Jaap zegt:

    Dag Johan e.a.
    Jij zegt als reactie op Bas o.m.: recht doen.
    Met recht doen ben ik het helemaal eens, maar dan moet je ook recht doen (!) en niet selectief wat jou op dat moment het beste past en mee kunt scoren.
    De fietsvergelijking is dan wel erg gemakkelijk.
    Over recht doen kun je Israël aanvallen en soms is dat volledig terecht, maar dan moet is ook daden en de (latente) dreiging van Hezbollah en Hamas met hun bazen Iran en Syrië/Assad in deze conflictsituatie openlijk afkeuren.
    VN-resoluties – hoewel niet altijd absoluut – gelden in mijn ogen in deze conflictsituatie net zo goed voor Libanon (Hezbollah moeten ontwapenen en de VN delegatie vrijelijk hun controlerende functie laten vervullen in Zuidoost Libanon) als voor Israël. e.a.
    Binnenkort hoop ik je te ontmoeten bij de presentatie van het boek Meervoudig verbonden.
    De bijeenkomst van Veldhuis lijkt mij een brug te ver met Israël weg te zetten en de geloofsopvatting aan de orde te stellen. Over de geloofsopvatting, eerder was er de Verlichting en nu dreigt er de Verdraaiing.

    • jominee zegt:

      Beste Jaap,

      Dank je voor je reactie.

      Recht doen is altijd selectief, omdat het gaat om “das Gebot der Stunde” – doen wat hier en nu geboden is. Je kunt niet alle recht in de wereld tegelijk doen – wat je wel kunt, is daar opkomen voor recht en gerechtigheid waar jij op dit moment ermee geconfronteerd wordt en mogelijkheden hebt om je stem en je daden te laten gelden.

      De fietsvergelijking is volgens mij niet gemakkelijk, maar een “beeldende” poging om te laten zien dat het om algemene en algehele Bijbelse ethiek gaat en niet om een keuze voor de één of voor de ander vanuit vastliggende politieke, etnische of andere kaders. Ook in de Bijbel worden mensen niet beloond of gestraft door God om wat ze zijn, maar om wat ze doen.

      Jaap, jij weet dat ik bij herhaling heb gesteld dat de willekeurige raketbeschietingen vanuit Gaza – en laat ik er vandaag Zuid-Libanon dan bij voegen – oorlogsmisdaden zijn, zowel volgens het internationaal recht als volgens de Geneefse Conventies.
      Het feit dat Libanon bepaalde VN-resoluties niet nakomt of na kan komen (de machtsbasis van de Libanese regering en het Libanese regeringsleger zijn volslagen anders dan en nauwelijks te vergelijken met die van de Israëlische regering en haar leger) vormt geen excuus voor het feit dat Israël dat ook (en al veel langer) niet doet.

      Het mini-symposium van Vrienden van Sabeel Nederland en Kairos Palestina Nederland is heel wat minder eenzijdig dan de berichtgeving doet vermoeden. In de hele brochure komt het woord “boycot” maar 3 en de term “BDS” maar 4 keer voor in welgeteld 2 alinea’s. De media pikken er, zoals gewoonlijk, alleen maar uit wat controversieel wordt geacht.
      Mocht je desondanks toch huiver hebben om de bijeenkomst van a.s. zaterdag bij te wonen, dan raad ik je aan om voor een paar euro’s de brochure “De muur is afgebroken” aan te schaffen. Die kun je voor € 2,00 plus € 2,00 verzendkosten bestellen via het e-mailadres .

  3. Jaap zegt:

    Dag Johan,
    Heb je reactie gelezen, dank je wel. Het onderdeel BDS inclusief boycot mag dan in woorden in de brochure minimaal zijn, het is een middel om een doel te bereiken m.a.w. Israël als jij niet doet wat wij willen, dan brengen wij dat middel in om je zwart te maken en je onder druk te krijgen, opdat wij wel krijgen wat wij willen bereiken.
    Zo onschuldig als jij het voordoet is het dus niet.
    Overigens aan de ophef die er gaande is over de brochure doe ik niet mee, maar we moeten het wel zuiver houden, dus ook ten aanzien van de geloofsopvatting die door Veldhuis in discussie wordt gebracht. Kennelijk is/zijn Israël/de Joden nu net als de Friezen e.a. een gewoon volk en het eerste testament is slechts – weliswaar waardevolle – historie. Daarin gedane beloftes gelden alleen als deze (voor sommige christenen) in het patroon passen, maar anders begint de heilsgeschiedenis (opnieuw?) met Jezus Christus.
    Dus Chilenen, Friezen e.a. moeten evenals de Joden tot Jezus komen m.a.w. voor zover nog niet gebeurd, moet zending worden bedreven ook onder de Joden.
    In dit kader bedoelde ik Verdraaiing.
    Dus verschillen wij van mening hierover, maar dat is niet erg. Ik kom overigens a.s. zaterdag niet, maar zal de brochure wel lezen.

    • jominee zegt:

      Beste Jaap,
      BDS is inderdaad een middel en geen doel. Je kunt het heel eenvoudig een consumentenactie noemen: als er voldoende mensen zijn die zo’n actie steunen geeft dat een enorme economische druk. Zo zijn in het verleden kledingwinkelketens gedwongen om niet langer door kinderarbeid gemaakte producten te verkopen etc.
      Jij beschrijft het als een soort kinderachtig middel (als wij onze zin niet krijgen, dan…), terwijl ik het dus zie als een economisch-politiek middel van mondige en bewuste consumenten. Een heel democratisch middel zelfs: het aantal deelnemers geeft de doorslag en niet de stem van enkele “schreeuwers”.

      De belangrijkere vraag is: waarvóór wordt dit middel ingezet. Is het doel het kapotmaken van een bepaalde bevolkingsgroep, zoals de “Kauft nicht bei Juden”- acties van de Nazi’s – een machtsmiddel van een meerderheid tegen een machteloze minderheid; of is het een dwangmiddel van de minder machtigen tegenover een politiek en militair oppermachtig staatsinstituut, niet met als doel die staat te vernietigen, maar om die staat te dwingen tot constructief meewerken aan een rechtvaardige vrede voor álle inwoners van Israël en de Palestijnse gebieden.

      Ik geloof overigens niet dat de Joden een gewoon volk zijn, zij zijn Gods uitverkoren volk; maar ik vind wel dat de staat Israël een gewone staat is, waarvan tot nu toe niet onomstotelijk bewezen is dat zij een “planting Gods” is. De staat Israël is op z’n minst een gewone staat onder de staten en als zodanig gehouden aan het internationaal recht. Is de staat Israël geen gewone staat, dan zal hij ‘buitengewoon’ moeten zijn, niet slechter, maar beter, voorbeeldiger dan de andere staten. Dat lijkt mij tenminste logisch: of zou “Gods eigen land” negatief afsteken bij de rest van de wereld? Dat lijkt mij niet. Dus ongeacht de uitslag van de vraag of de staat Israël een vervulling van een Godsbelofte is, zal deze staat zich aan zijn verplichtingen tegenover het internationaal recht, de VN en de Palestijnen moeten houden.

      Ik ben trouwens benieuwd naar je reacties na lezing van de brochure en verneem ze graag. Vergeet je niet ‘m te bestellen: afgebrokenmuur@solcon.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s