tzahal toch weer naar nederland ?

Afgelopen donderdag kwam er dan eindelijk via Facebook uitsluitsel over de vraag of er dit jaar überhaupt nog wel Tzahal-concerten gehouden gaan worden in ons Nederland. Ik was in de stille hope dat Christenen voor Israël iets wijzer was geworden van de reacties van vorig jaar. Maar helaas, in dezelfde week waarin de Israëlische regering onverholen dreigementen richting Iran heeft uitgesproken (zie ook hier), krijgen we van CvI dus te horen dat de Israëlische legerband dit najaar weer zonder blikken of blozen hier komt optreden.

Net als vorig jaar zal noch ikzelf, noch Vrienden van Sabeel Nederland de straat op gaan om hiertegen te protesteren. Wel zal ik hier en elders via mijn toetsenbord en internet laten merken dat het een gotspe is om (nota bene geüniformeerde) militairen van een leger dat een door de VN afgekeurde bezetting uitvoert, zomaar in ons land te laten optreden. Ik ben benieuwd hoe Christenen voor Israël zich er dit jaar uit probeert te kletsen… Vorig jaar is het ze niet gelukt, zoals je hier kunt lezen (met excuses voor de typologische warboel die weblog.nl van de bijzondere lettertekens heeft gemaakt).

Laten we hopen dat CvI zich alsnog bedenkt voor ze weer olie op het vuur gaan gooien.

Greetz, Jominee

Dit bericht werd geplaatst in Kerk & Israël, Palestina & Israël en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op tzahal toch weer naar nederland ?

  1. Bets Jansen zegt:

    Die concerten zitten bomvol, ik ben al diverse jaren geweest en ik ben er ook weer bij als ze weer komen. En het HaTikvah zal ik dit keer nog harder zingen, wetende dat Israel in de steek wordt gelaten door christenen zoals op dit blog. Einde bericht.

    • jominee zegt:

      Het is maar de vraag wie de ware vrienden van Israël zijn… Als een vriend van mij onrecht pleegt, spreek ik hem daarop aan. Als hij zijn onrecht als heldendaad presenteert, houd ik hem een spiegel voor.

      Zoals het in Psalm 147:10-11 staat:

      “Niet de kracht van paarden verheugt Hem,
      niet de sterkte van soldaten geeft Hem vreugde,
      vreugde vindt de HEER in wie Hem eren
      en in wie hopen op zijn liefde en trouw.”

  2. Bets Jansen zegt:

    Die twee dingen kunnen heel goed samengaan. Je gaat er kennelijk vanuit dat ik (we, de groep waar ik toe behoor) alles goedkeuren wat Israel doet. Dat doen we niet, maar we staan wel pal achter Israel, zoals God ook gedaan heeft in tijden dat hij het niet zo eens was met het volk. De liefde van de Vader is heel simpel, heel basics, namelijk dat Zijn kind (in dit geval dan Israel) misschien niet altijd geacteerd heeft zoals Hij heeft geleerd, maar Zijn liefde is eeuwig, evenzo Zijn belofte voor Zijn eerstgeborene.

    • Bets Jansen zegt:

      Zoals in Psalm 105:8-11 staat:

      8 Tot in eeuwigheid zal hij gedenken
      zijn belofte aan duizend geslachten,
      9 het verbond dat hij sloot met Abraham
      en voor Isaak bevestigde met een eed.
      10 Voor Jakob verhief hij het tot wet,
      voor Israël tot een eeuwig verbond,
      11 toen hij zei: ‘Ik zal jou Kanaän geven,
      dat land wordt je onvervreemdbaar bezit.

      • jominee zegt:

        Bets,
        Je hebt het over twee Israëls: de huidige regering en “het land”. Dat land op zich kan niets verkeerd doen, maar wel de “heersers” daar. En op hun onrechtvaardige handelwijze heb ik – en anderen met mij – kritiek.
        Ik sta pal achter het bestaansrecht van de staat Israël, maar niet achter het onrecht dat wordt gebruikt om die staat zogenaamd te “beveiligen”.

        De liefde van God voor zijn kinderen is eeuwig – dat geloof ik ook – en zijn uitverkiezing onberouwelijk. Maar dat wil niet zeggen dat daarom het land een bezit van de regering is. Het volk is al eerder in ballingschap gevoerd en verstrooid over de natiën; wie zegt dat dat niet opnieuw zal gebeuren als het in z’n onrecht volhardt?

        De psalmverzen die jij aanhaalt bewijzen dat: Het “eeuwig” en “onvervreemdbaar” gold blijkbaar niet in de 2000 jaar vóór de stichting van de moderne staat Israël. Tenzij je “eeuwig” en “onvervreemdbaar” niet letterlijk wilt uitleggen.

        Terug naar Tzahal: het Israëlische leger geldt als het op drie na sterkste leger ter wereld – dat kun je zelfs met de beste wil van de wereld geen Gideonsbende meer noemen. Het steunt op de macht van wapens en oorlogstuig, op de macht van overheersing en onderdrukking. Tegen dat laatste kom ik, als volgeling van rabbi Jezus van Nazareth, in het geweer. Je kunt niet met de Bijbel in de hand onderdrukking verdoezelen of zelfs goedpraten. En daarom neem ik het Christenen voor Israël bijzonder kwalijk dat ze een “gezellig” optreden van de Tzahal-band organiseren, terwijl de kameraden van die muzikanten heel wat minder gezellige dingen uitspoken met de Palestijnen die onder hun gezag staan.

  3. Bets Jansen zegt:

    Johan, het maakt voor de belofte niet uit welke regering er zit, feit is dat God een eeuwig verbond met Israel heeft gesloten wat zijn beslag kreeg/krijgt in het land dat hij hen, zoals de psalmist al zei, beloofd heeft. Hij noemt het zelfs een onvervreemdbaar bezit, dat vind ik nogal wat. Dat is geen ander Israel, geen ander volk, zoals jij steeds beweert. Jij neemt de bijbel letterlijk daar waar het je uitkomt en geeft er een andere uitleg aan als je daarmee Israel kunt raken. Dit hele blog, artikel na artikel, ademt de sfeer uit van walging, ik zou eigenlijk willen zeggen, arrogantie jegens Israel. Gods beloften zijn eeuwig en ik denk dat dat goed kan samengaan met kritiek op Israel. Ik zou me eigenlijk eerder druk maken om hetgeen in de Arabische wereld gebeurt en hoe de islam is verworden tot een politieke ideologie en totaal het tegenovergestelde predikt van wat de rabbi van Nazareth predikt.

    Ik sluit hier nu af, waarschijnlijk zul je als ‘arabist’ deze praktijken op de een of andere manier wel rechtbreien, dus veel te zeggen valt er voor mij dus niet, eigenlijk.

    • jominee zegt:

      Iedereen die de Bijbel leest neemt hem de ene keer letterlijk en de andere keer niet – het verschil ligt alleen in het punt waarop iemand die “omslag” maakt. Niemand van ons die dit leest, zal geloof ik het gebod uit Deuteronomium 21:18-21 letterlijk nemen om een ongehoorzame (puber)zoon ter dood te brengen; om maar een voorbeeld te noemen.

      Het wordt pas problematisch wanneer iemand beweert dat hij of zij de Bijbel altijd letterlijk neemt en uitlegt. Dat is namelijk onmogelijk en een valse pretentie.

      Ik maak me óók druk om de misstanden in de Arabische wereld. Dat is echter geen reden om het onrecht dat door de Israëlische overheid wordt gepleegd door de vingers te zien. En dat lijkt mij helemaal in overeenstemming met zowel de letterlijke als de “figuurlijke” boodschap van de Bijbel en van Jezus.

      Jammer dat je aan het eind weer op de man gaat spelen. Dat is voor mij altijd een teken dat iemand verder geen redelijke argumenten meer heeft en in een discussie aan de verliezende hand is.
      Arabist mag je trouwens zonder aanhalingstekens schrijven: dat ben ik gewoon – en dat betekent geenszins dat ik de Arabieren en de Arabische cultuur kritiekloos adoreer en alles goedpraat wat daar gebeurt.

  4. Johan zegt:

    Het zou voor Jominee wel is goed zijn zich af te vragen of de berichtgeving uit / over Israel op waarheid berust.
    Ik ben er namelijk 100 % van overtuigd dat deze zacht uitgedrukt partijdig is.
    Ik zeg niet dat de Israeli’s foutloos zijn , het zijn immers mensen, maar ik geloof vast dat we voor onze ogen profetie in vervulling zien gaan.
    In het einde der tijden zal Israel (vlgs de div bijbelse profeten) alleen komen te staan.
    Dit is wat we nu zien gebeuren. de waarheid wordt verdraait en het antisemitisme neemt hand over hand toe , en Israel komt steeds meer overal als “schuldige” uit.
    Voor mij is dus de hele gang van zaken rond Israel een bewijs dat Gods woord betrouwbaar is.
    Ik denk dus in dat kader dat iedere serieuze christen niet anders kan als zich verwonderen dat dit kleine landje na duizenden jaren van vervolging nog (weer) bestaat, en zich wel achter Israel moet scharen.

    • jominee zegt:

      Beste Johan,

      De berichtgeving uit Israël die ik meld berust naar mijn beste weten op waarheid. Het is een waarheid die er óók is.
      Natuurlijk ben ik partijdig als het gaat over het Israëlisch-Palestijnse conflict. Wie beweert niet partijdig te zijn, houdt volgens mij zowel zichzelf als anderen voor de gek. Wie tegenover een conflict met zo’n duidelijk onevenwichtige machtsbalans ‘neutraal’ blijft, kiest automatisch voor de sterkste partij (die met gevechtshelicopters, gevechtsvliegtuigen, tanks, atoomwapens, een volledig en compleet staatsapparaat, enz.).

      Ik stel alleen dat wat ik naar voren breng óók een feit is: de systematische onderdrukking van de Palestijnse bevolking in de bezette Palestijnse gebieden en de achterstelling van de Palestijnse bevolking binnen Israël zelf.
      Ik kies partij vóór gewone (ook christelijke) Palestijnse burgers als jij en ik tégen een repressief overheids- en militair beleid door de staat Israël. Ik ben dus niet tegen de staat Israël, maar tegen zijn optreden ten opzichte van de Palestijnen. Niet ‘Israël’ is “schuldig”, maar de zittende Israëlische politici en militaire top.

      Over het einde der tijden kan ik enkel zeggen: het naderen van de Eindtijd kan nooit een excuus zijn voor het plegen van onrecht. Profetie is geen waarzeggerij maar oproep tot bekering in het licht van de komst van het Koninkrijk. En die bekering houdt altijd in: recht doen, trouw zijn en wandelen met God (Micha 6:8). Ik denk dat een serieuze christen zich allereerst daarmee bezig moet houden – en niet met het achternalopen van menselijke ondernemingen hoe gezegend die nu wel of niet mogen zijn.

  5. Marc zegt:

    Mag ik je van uit mijn nieuwsgierigheid een oprechte vraag stellen. Waarom neem je het Israël kwalijk dat ze dreigementen richting Iran uiten? Is dat niet een logisch gevolg van het feit dat Iran al jaren roept dat Israël vernietigt moet worden? Zoiets heb ik vice versa nog niet gehoord…

    • jominee zegt:

      Beste Marc,
      Het gaat in dit stuk om de combinatie: een legeronderdeel uit een land dat zich opmaakt om oorlog te gaan voeren uitnodigen om hier vrolijk “een feestje te komen bouwen” (zoals de website van CvI/Isreality vorig jaar meldde).
      Bovendien gaat Israël er altijd prat op dat zijn leger een “Defence Force” is, en dreigen met aanvallen lijkt me op het eerste gezicht niet zo defensief.
      Israël mag van mij dreigen wat het wil, dat is zijn eigen overweging. Maar om dat als christenen nog eens “vrolijk” te onderstrepen door een Israëlische legerband uit te nodigen om nota bene in uniform in Nederland op te gaan treden, nee, daar heb ik grote bezwaren tegen. Zeker omdat dat leger ook nog eens sinds 45 jaar een bezettingsleger is dat Palestijnen berooft van veel van hun rechten en vrijheid.

  6. Unger zegt:

    Beste Johan, om in te haken op je reactie van 05 July j.l.
    Zolang je tegen Israel aankijkt zoals je naar een willekeurig ander land kijkt, zul je nooit ‘begrijpen’ wat de C.v.I. wel ‘begrijpen’…..maar ja, die discussie opnieuw openen lijkt me niet zinvol.

  7. jose zegt:

    Israël heeft 200-400 kernwapens en onderzeeërs die kernkoppen kunnen afschieten. Laten wij de gehele wereld kernwapenvrij maken, alle landen worden gecontroleerd door het internationaal atoomagentschap en moeten ontwapenen. Nu.
    Bekijk de zaak ook eens vanuit het internationaal recht, geen enkel kind wat geboren wordt, vraagt zich af of die bom op welk land dan ook, vanuit de bijbel,thora, koran of waarvandaan ook wordt gegooid.

Geef een reactie

