zie je wel – lekker warme soep

Ik had dus bijna helemaal gelijk met mijn vorige post over de brief van de PKN aan Sabeel. Vandaag op de Kairosconferentie heb ik er even met PKN-synodepreses Peter Verhoeff  (zie foto) over gesproken.

Het ‘bijna’ van mijn ‘helemaal gelijk’ zit erin dat hij mij vertelde dat hij gisteren met Naim Ateek, de directeur en oprichter van Sabeel Jeruzalem, heeft gedineerd en dat ze het met elkaar uitgebreid over de brief hebben gehad. Gelukkig is de mogelijkheid waar ik vanmorgen op wees dus gisteravond wel degelijk te baat genomen. Heel mooi!

Voor de rest bevestigde Peter Verhoeff helemaal mijn eigen ‘exegese’ van de brief: de kritische opmerkingen zijn geplaatst in het kader van een stevige band van onderlinge samenwerking en onderling vertrouwen. Het is kritiek van goede vrienden onder elkaar. Net als ik was Verhoeff wat verbaasd dat andere lezers er alleen maar het ‘negatieve’ uit hebben gepikt, voor zover het in hun verhaal past. Geschokt bleek hij er niet door, blijkbaar had hij niet veel anders verwacht. Dat de eigen PKN-website ook een wat eenzijdige insteek had genomen, verbaasde hem meer. Hij wilde er nog eens naar kijken.

Ik vind – zeker als bestuurslid van Vrienden van Sabeel Nederland – dat we blij mogen zijn met een synodemoderamen dat uitgaat van een vaste band en partnerschap met Sabeel. Die staat geenszins ter discussie. Binnen dat kader getuigt het van stevig onderling vertrouwen dat dit soort kritiek over en weer open en eerlijk geuit kan worden.

Dit bericht werd geplaatst in Kerk & Israël en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

